0
Heleen Schrijvershof
Kleine foutjes in je camera instellingen: zo los je ze vanzelf op
Achter de schermen Basics Fotografie Instellingen Licht

Kleine foutjes in je camera instellingen: zo los je ze vanzelf op

Soms lijkt het wel alsof mensen die elke dag met foto’s maken bezig zijn alleen maar op het knopje hoeven te drukken en er rolt al een goede foto uit.

Dat is natuurlijk niet zo en vandaag laat ik je zien waar ik rekening mee houdt tijdens het maken van foto’s. Omdat iedereen weleens kleine, technische foutjes maakt tijdens het shooten laat ik je zien dat dat er lang niet altijd voor zorgt dat je de foto weg kan gooien.

In de vorige blogpost zag je de achter de schermen video van de fotoshoot met Thessa. Voor het gemak plaats ik de video ook nog een keer hieronder.

Situatie

Als je ergens komt is het belangrijk dat je niet gelijk in het wilde weg begint te shooten. En dat is eigenlijk ook gelijk de makkelijkste tip die ik je wil geven: blijf om je heen kijken waar het beste licht is. Wij hebben de auto een paar keer nog net even een stukje verder gereden omdat de zon opeens tevoorschijn kwam.

Deze dag was er zon, maar er kwamen ook steeds wolken over. Dat betekent dat je elke keer moet blijven opletten of er geen harde schaduwen over je model vallen die je niet wilt hebben. Felle zon en harde schaduwen kunnen mooi zijn, maar dat was niet wat wij die dag wilden vastleggen.

Dat betekent ook dat ik thuis foto’s heb die niet gelukt zijn. Simpelweg omdat ik de zon zie, even uittest hoe hard dat overkomt op beeld en het dan toch niet mooi vindt. Op een dag als deze heb je foto’s die je niet kunt maken doordat het zo wisselend is. Als je je daarop instelt geeft dat niet. Gewoon blijven kijken, blijven aanpassen en blijven proberen.

Locatie

We hadden tijdens deze shoot heel veel geluk: we waren van plan naar een parkje te gaan, maar daar konden we met de oldtimers niet komen. Toen we in de buurt rondreden zagen we opeens dit huis met de mooie tuin. Tijdens fotoshoots probeer ik altijd van tevoren een goede locatie te zoeken, maar deze keer belden we gewoon bij dit huis aan.

Er bleek een man te wonen die ontzettend veel van oldtimers hield. Hij had een schuur met een paar hele oudjes en een hele rits oude motoren en brommers. We mochten dus gebruik maken van zijn tuin.

In die tuin stonden een paar schuren die wat schaduw gaven. Hier hebben we gebruik van kunnen maken.


Instellingen

ISO 250│ f2.2 │1/1250

Tips

  • Je ziet dat ik eigenlijk een technisch foutje heb gemaakt: ik had in het ideale geval een ISO waarde van 100 kunnen instellen. De ISO 250 was niet nodig geweest met dit licht. Dit heb je weleens als je de hele tijd met wisselend licht bezig bent. Zoals je ziet geeft het ook niet, want de foto is niet overbelicht. Wel iets om in de gaten te blijven houden.
  • Het diafragma f2.2. heb ik gekozen omdat ik Thessa helemaal scherp wilde en de auto ook. Omdat ik de foto van zo dichtbij heb gemaakt kon dat op f2.2. Hierdoor is de achtergrond toch nog een beetje onscherp. Door te kiezen voor een laag diafragmagetal kun je een duidelijke focus in je foto’s neerleggen. Alles wat onscherp is valt een beetje weg waardoor mensen automatisch weten waarnaar ze moeten kijken.
  • De sluitertijd is heel snel. Er komt dus weinig licht op de lens. Dit kwam natuurlijk doordat ik de ISO waarde iets te hoog had ingesteld. Maar ook door het lage diafragmagetal. Dit moet je ergens compenseren en bij deze foto is dat de sluitertijd. De sluitertijd past ook prima want ik wilde toch geen beweging in mijn foto laten zien.
  • In de manier waarop ik fotografeer is de sluitertijd sowieso meestal de sluitpost: ik bepaal eerst de ISO waarde aan de hand van het licht. Dan bekijk ik wat belangrijker is: onscherpte of beweging. In mijn geval is dat bijna altijd onscherpte. Daarna kies ik pas de sluitertijd zodat de belichtingsdriehoek compleet is.
  • Zo zie je dat je kleine technische foutjes vaak heel makkelijk kan oplossen. Als je niet in de gaten hebt dat je ISO waarde op 250 staat los je dat eigenlijk automatisch op door een snellere sluitertijd in te stellen. Zo lang het niet te gek wordt kan dat ook gewoon.
  • Een snelle tip om veel te hoge ISO waarden te voorkomen is jezelf aanwennen voor elke shoot even een foto te maken en dan je instellingen te controleren. Zeker als je de avond ervoor in een donkere ruimte hebt gefotografeerd staat je ISO nog weleens veel te hoog ingesteld. En een ISO waarde van 1600 is nu eenmaal een stuk moeilijker te compenseren dan een van 250. Better safe than sorry.

Meer weten?

Wil je nu eindelijk je camera eens onder controle krijgen en heb je geen idee waar je moet beginnen? Hier heb ik al mijn tips op een rijtje gezet.

Wil je gelijk aan de slag of meer weten? Hieronder vind je een boek vol tips voor als je begint met fotograferen, een poster om je camera instellingen in één oogopslag op terug te zien, een online en persoonlijke workshop en natuurlijk kun je me alles vragen over jouw fotoshoot.

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply