0
Heleen Schrijvershof
Fotoshoot Heleen Schrijvershof
Fotografie Fotografie │ Voor fotografen Inspiratie

Introvert & marketing: hoe doe je dat?

De dag waarvan ik dacht dat ‘ie nooit zou aanbreken is gekomen: ik begin een blogpost met een quote van Gandhi…maar het is wel een hele mooie:

In a gentle way, you can shake the world – Mahatma Gandhi

Al die bekende online marketing mensen laten het super makkelijk lijken: jezelf profileren op je website. Logisch natuurlijk: zij vinden het super makkelijk om foto’s & video’s van zichzelf te laten zien omdat ze extravert zijn & zo een uur vol kunnen lullen met allerlei feitjes en verkooppraatjes.

Maar hoe doe jij dat nu? Hoe laat je zien wat je kunt zonder constant op de voorgrond te treden als dat niet jouw ding is.

Met een boekje in een hoekje

Als eerste even heel kort over wat ik onder introvert versta:

Misschien denk je bij een introvert wel aan iemand die heel graag in een hoekje met een boekje zit, maar dat is eigenlijk een beetje een verouderd idee. Het gaat hierbij vooral om de manier waarop je tot rust komt. Krijg je energie van andere mensen of juist als je alleen bent? Alhoewel: ik zit heel graag met een boekje in een hoekje,dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

Persoonlijk merk ik dat mensen heel vaak denken dat ik enorm extravert ben, maar het tegenovergestelde is waar. Het klopt: ik vind het heerlijk om met mensen te praten, video’s te maken & ben niet bang om voor een grotere groep te staan.

Een hartverzakking door een telefoontje

Maar, ik plan heel bewust ‘maar’ 1 groot project in de week in en de rest van de week werk ik heerlijk, in m’n eentje aan m’n online producten en diensten. Ik zou echt niet anders willen -of kunnen. Ik krijg ook altijd een halve hartverzakking als ik een telefoontje krijg van een onbekend nummer dat van een klant zou kunnen zijn & als ik een lastig of juist heel tof mailtje krijg, sluit ik ‘m altijd eerst even af omdat ik tijd nodig heb om na te denken over wat ik wil zeggen.

Tijdens shoots merk ik het ook: er zijn grofweg twee soorten reacties die mensen kunnen hebben om hun zenuwen in bedwang te houden tijdens een fotoshoot (iedereen is altijd wel een beetje zenuwachtig voor een fotoshoot.) Mensen die een beetje teruggetrokken worden en mensen die zichzelf gaan overschreeuwen of zich stoerder voordoen dan ze zich op dat moment voelen.In mijn ervaring is het veel makkelijker om iemand te helpen het volume iets harder te zetten, dan zachter. Na een dag shooten met iemand die heel duidelijk aanwezig is, ben ik altijd helemaal kapot.

Voor de duidelijkheid: er is niet mis met die mensen of hun gedrag: ik moet er alleen slim mee omgaan.

Je doel bestaat uit twee hoofdonderdelen: beeldvorming en voorbereiding

Met de tips hierna heb je het volgende bereikt voordat je ook maar bent begonnen:

  • Je klanten weten wie ze voor zich hebben, want de foto’s op je website stralen uit wie jij echt bent en ze hebben hierdoor een zo duidelijk mogelijk beeld van wat ze kunnen verwachten.
  • Doordat jij voor jezelf heel selectief bent in het plaatsen van beelden krijg jij steeds een scherper beeld van wat je wilt neerzetten en dat zorgt voor een steeds duidelijker, gefocust verhaal 
  • En je hebt je project zo goed voorbereid dat je een goed beeld kunt vormen van wie je voor je krijgt, zodat je de stress van het onbekende al voor een heel groot deel verminderd.
  • Je klanten krijgen – door diezelfde voorbereiding – vertrouwen in jou. Dat zorgt er weer voor dat zij meer op hun gemak zijn bij jou en kun jij beter werk leveren.

Foto’s op je website

Je begint met dat wat jij onafhankelijk van je klanten kunt controleren: het beeld dat je van jezelf neerzet op je website.

Op dit Pinterest board

pin ik al mijn inspiratie met sfeerbeelden voor op je website. Je ziet dat er hier genoeg foto’s staan die jij voor je website kunt gebruiken: foto’s terwijl je wegkijkt en bijvoorbeeld foto’s waarbij je accessoires op je bureau een grote rol spelen zodat de nadruk een beetje van jou wordt weggehaald.

De challenge van deze week is: maak een (geheim) Pinterest bord aan en maak gerust gebruik van de foto’s op mijn bord om een sfeerbeeld te maken van hoe jij wilt jezelf wilt laten zien.

Of je nu naar een fotograaf gaat voor een fotoshoot of zelf aan de slag gaat met je foto’s: dit moodboard is je uitgangspunt van de sfeer die je wilt neerzetten. In deze blogpost vind je nog meer tips over hoe je dit kunt aanpakken.

Voorbereiding…

Door al dat consistente beeld en die sfeer die je net hebt neergezet, kloppen er mensen aan (het liefst gewoon via een veilig mailtje) en begin je met de volgende stap: de voorbereiding

Het doel: jij weet wat je kunt verwachten van je klanten – en win-win: zij weten dus ook wat ze van jou kunnen verwachten.

Bij elke shoot die ik doe, weet ik van tevoren: dit wordt een makkelijke shoot of hierbij moet ik even een tandje bijzetten.

Niet wat de foto’s inhoudelijk betreft, maar te lezen aan de manier waarop mensen communiceren. Ik vind het helemaal niet erg als iemand heel direct en duidelijk is, maar ik weet het wel graag van tevoren. Zo kan ik inschatten of het nodig is om in paniek te raken als iemand een opmerking over een foto heeft, of dat dat gewoon de manier is waarop iemand communiceert en ik er ook gewoon inhoudelijk op kan reageren zonder dat ik de nacht daarvoor wakker heb hoeven liggen over hoe iemand dat nu precies bedoeld?

Een slimme meid is op haar klanten voorbereid.

Om te weten hoe iemand communiceert moet je je goed voorbereiden.

Deze maand ben ik begonnen aan een nieuw boek over hoe je een fotoshoot nu eigenlijk voorbereid. Vooral bedoeld voor fotografen, maar het idee voor ondernemers en bloggers blijft hetzelfde: een slimme meid is op haar klanten voorbereid.

Ik kan je over voorbereiding zo ontzettend veel vertellen (en dat ga ik dus ook doen in het boek) maar om je alvast een stuk verder te helpen in hoe je je projecten met klanten voorbereid vind je in de bibliotheek mijn vragenlijst die ik normaal gesproken alleen naar mensen stuur die een workshop bij me boeken.

Je vind hierin de vragen die ik ze stel (waarop ik ook echt antwoord wil hebben voordat we aan de workshop beginnen)  Je vind er ook de hoofdonderwerpen die we gaan behandelen – afhankelijk van het soort workshop – en vraag m’n klant om een kernwoord of eerste gedachte daarbij.

Ik kan hier zo ontzettend veel uithalen en dit wordt het framework voor de workshop.

Wat ga je doen?

Na je Pinterest bord ga je iets vergelijkbaars voor jezelf maken (neem gerust de vragen over) zodat je precies weet wie je voor je hebt. Zo kun jezelf en je klant niet alleen voorbereiden, je plukt de klanten die niet bij je passen er zo uit en kunt ze doorverwijzen, maar je krijgt hierdoor heel veel vertrouwen in de samenwerking en dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Je houdt misschien die spanning, maar zonder de echt vervelende stress, omdat je weet wat je doet.

Je gratis voorbeeld vragenlijst download je via de bibliotheek. Die vind je hier Heb je nog geen toegang? Hieronder zie je hoe je daar verandering in brengt en als je al wel toegang hebt heb je een mail van me gekregen met een wachtwoord.

Heb je vragen over deze blogposts of over fotografie voor je website in het algemeen? Stel ze gerust in de comments of stuur me een berichtje. Vragen beantwoorden vind ik één van de leukste dingen om te doen.

Heleen Schrijvershof

 

Betere foto's = een betere website

neem een kijkje in de gratis bibliotheek vol extra tips, schema's, checklists en voorbeelden.

Elke week krijg je van mij extra tips, goodies, visuals, verhalen of opdrachten die je niet op de blog leest. Spam? Dat is zo 2010!

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply