0
Heleen Schrijvershof
Heleen Schrijvershof
Fotografie Fotografie │ Ideeën Fotografie │ Voor fotografen

Hoe zorg je voor zoveel mogelijk variatie tijdens je fotoshoot?

Of je nu je eigen foto’s maakt voor je blog of als fotograaf voor iemand anders foto’s maakt: het gebeurd ons allemaal weleens dat je denkt:

Ik had me eigenlijk voorgenomen om ook een paar wijde shots te maken en nu heb ik vooral heel veel close-ups. 

Als je heel druk bezig bent met het maken van je foto’s is het heel makkelijk om dingen te vergeten die je je had voorgenomen. Omdat je zo geconcentreerd bezig bent al de elementen in de gaten te houden voor die foto die je in gedachten hebt vergeet je het grote plaatje. Hoe voorkom je nu dat je zo’n black-out krijgt en niet meer weet wat je eigenlijk had willen shooten?

Een fotoshoot wordt er over het algemeen beter van zoveel mogelijk variatie en ik ga je vandaag laten zien hoe ik dat aanpak bij elke shoot. Na al die jaren heb ik een vaste volgorde en daardoor vergeet ik nooit meer wat ik van plan was. Ik ga een soort mentale checklist af en die ga ik je vandaag laten zien aan de hand van foto’s van één fotoshoot.

Ik schrijf deze blogpost vanuit het oogpunt van een fotograaf. Als je je eigen foto’s maakt of een bekende je foto’s laat maken werkt deze volgorde net zo goed. Houd de volgorde dan gewoon zelf aan of geef instructies aan degene die de foto’s maakt. Ik ga hierbij uit van portret, outfit of profielfoto’s. Maak je lifestyle of product foto’s? Sla dan de settings over en ga direct naar de volgorde. Die kun wel je toepassen op jouw foto’s.

De blogpost van vandaag is een samenvatting van een onderdeel uit de workhops: Maak van elke fotoshoot een feestje. Wil je meer weten over de workshop? Neem hier een kijkje.

Teken je pose/setting van tevoren uit (of trek ze gewoon over)

Als je je fotoshoot voorbereid is de kans groot dat je een moodboard maakt met sfeerbeelden.

Kijk eens goed naar de poses die de modellen aannemen op je moodboard. Passen die goed bij de sfeer die je neer wilt zetten? Teken ze dan eens na. Of als je (net als ik) niet zo goed bent met pen en potlood: trek ze over.

Of je ze nu wel of niet tijdens de shoot wilt laten zien, je hebt ze door ermee bezig te zijn, al beter in je hoofd dan wanneer je er alleen maar even kort naar zou kijken.

1

De foto’s van het eerste half uur gebruik ik bijna nooit

Iedereen moet altijd even inkomen tijdens een fotoshoot. Of je nu gewend bent om voor de camera te staan of niet. Mijn klanten moeten even aan mij wennen en ik moet kijken hoe iemand beweegt, wat een natuurlijke houding is, hoe makkelijk iemand lacht of juist niet.

De foto’s van het eerste half uur gebruik ik dus eigenlijk nooit.

De opbouw van een portret fotoshoot: sets plannen

Voor mezelf maak ik altijd een paar basis sets. Dit zijn settings die goed bij je klant passen. Deze verzin ik van tevoren. Bij klanten vermeld ik ze ook altijd zodat ik daarbij kleding tips kan geven en ze een helder beeld geven van wat we gaan doen.

Een set kan zijn: zittend op een houten bankje. Of: staand tegen een deurpost.Een set hoeft dus geen heel ingewikkeld verhaal te zijn, maar zorgt dat jij weet wat je volgende stap is.

2

De volgorde die ik aanhoud:

  1. Zittend: wijde shots, medium & close-ups
  2. Staand: wijde shots, medium & close-ups
  3. Lopend: wijde shots, medium en close-ups
  4. & repeat waar nodig met verschillende outfits en make-up looks.

3

Begin met zittende poses

Elke shoot begint voor mij met zittende poses. Dit zorgt ervoor dat iemand zich zo snel mogelijk op z’n gemak voelt. Een zittende pose is makkelijk omdat je letterlijk en figuurlijk houvast hebt en dat voelt heel prettig. Je model of klant kan zichzelf veel makkelijker een houding geven omdat alles makkelijker op z’n plek valt.

4

Daarna ga je voor de staande shots

Als je klant je een beetje op z’n gemak voelt kun je ‘r laten staan. Ze weet nu wat je met je aanwijzingen bedoelt en jij weet hoe je klant beweegt. Dit zorgt ervoor dat je al veel beter kunt inschatten wat op beeld mooi overkomt en wat niet.

Dit zorgt er weer voor dat je met precies het goede aantal foto’s thuiskomt in plaats van 2000. Zo maak je het jezelf een heel stuk makkelijker bij het selecteren en uitzoeken van de foto’s.

Lopend op de foto? Maak die als laatst

Voor lopende foto’s heb je twee dingen nodig: jij moet even omschakelen naar beweging (en waarschijnlijk je instellingen aanpassen) En je klant moet zich zo op haar gemak voelen dat ze ook echt op een natuurlijke manier durft te lopen en bewegen.

Hierbij ga je ook de meeste foto’s maken en zal je klant ook af en toe en bepaalde beweging moeten herhalen, zoals omdraaien. Daarbij is het belangrijk dat je elkaar redelijk kent en grapjes (en fouten) moet durven maken.

5

Je volgorde bij elke set

  • Je begint met wijde shots. Op die manier geef je je klant nog een beetje ruimte én het zorgt ervoor dat je (nogmaals) je licht kunt testen.
  • Daarna ga je voor de medium shots
  • Als laatste ga je voor de close-ups. Die zijn vaak (letterlijk) nogal ‘in your face’ Zeker met een 50 mm of een 35 lens. Om deze reden bewaar ik zelf dus voor het laatst.

6

Zelf aan de slag? Ik heb een checklist gemaakt die je mee kunt nemen naar je fotoshoot zodat je nooit meer belangrijke shots vergeet. Hieronder krijg je toegang tot de bibliotheek waar je de checklist kunt vinden. In de bibliotheek vind je nog veel meer tips over poseren, belichting en nog veel meer. Hier lees je er alles over.

De achter de schermen video zien van deze shoot?

7

Betere foto's = een betere website

neem een kijkje in de gratis bibliotheek vol extra tips, schema's, checklists en voorbeelden.

Elke week krijg je van mij extra tips, goodies, visuals, verhalen of opdrachten die je niet op de blog leest. Spam? Dat is zo 2010!

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply