0
Heleen Schrijvershof
Business Fotografie voor je blog Jouw blog Persoonlijk Plannen

Hoe kom ik als fotograaf eigenlijk aan klanten? Ik vertel je mijn 4 favoriete manieren.

Eén van de meest gestelde vragen die ik krijg is: hoe kom jij eigenlijk aan je klanten? Vandaag vertel ik je wat voor mij werkt én hoe je dit zelf kunt toepassen. Of je nu fotograaf bent of niet.

Pin voor later:

Hoe kom ik als fotograaf eigenlijk aan klanten- Ik vertel je mijn 4 favoriete manieren.

 

Disclaimer: ik ben geen marketing expert. Dit is geen uitgebreid naslagwerk over content marketing, ik bespreek geen sales funnels en heb de wijsheid niet in pacht. Hier bespreek ik puur mijn persoonlijke ervaring.  

Hoe ik mijn geld verdien:

Om een goed beeld te krijgen is het fijn om te weten wat ik dan precies verkoop om te kunnen vergelijken met je eigen situatie. De belangrijkste twee dingen waar ik m’n geld aan verdien zijn Fotoshoots en Workshops. En daarnaast is m’n boek een bron van inkomsten.

Bij elke klant vraag ik na hoe ze bij me terecht zijn gekomen en aan de hand van die antwoorden kan ik steeds beter inschatten welke manieren van marketing werken en welke niet.

Content

De meeste mensen komen bij mij terecht via m’n blog. Ze zien wie ik ben, wat ik doe en wat voor soort stijl ik heb. Ze krijgen artikelen van mensen doorgestuurd. Ze voelen zich aangesproken door een video. Ze leren iets. Kortom, ze krijgen vertrouwen in wat ik voor ze kan betekenen.

Of… (en dat is positiever dan je denkt) ze zien dat ze helemaal niet bij mij moeten zijn. Mensen die je wel mailen maar niet je passen kosten ontzettend veel tijd en frustratie.

✓ Hoe pak jij dit aan?

Zorg ervoor dat je weet wie je klanten zijn en wat je wilt doen. 

Daarna ga je laten zien wat je precies voor je klanten kunt betekenen.

Schrijf daarnaast niet alleen over dingen die jij interessant vind, maar waar je klanten heel veel aan hebben. Het kost tijd om uit te vogelen wat je klanten precies willen. En ook nog eens om te zien wat werkt, waar jij echt iets zinnigs over kunt zeggen.

Als je teruggaat in mijn blogarchief zie je ook minder goede blogposts staan. Waarin ik afweek van mijn focus. Maar al die posts waren nodig om juist te weten wat wel werkt. Wees daar dus niet al te bang voor (maar blijf er ook niet te lang in hangen, maak op een gegeven moment wel echt een keuze)

En wees liever te specifiek dan te algemeen. Ook al kunnen lezers zich niet direct vinden in het voorbeeld dat jij geeft, als jij specifiek bent hebben ze vast een ervaring die erop lijkt. En zo kunnen ze de tips alsnog toepassen. Dat lukt niet met een te algemeen verhaal waarbij ze het gevoel krijgen dat het is geschreven om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken.

Via-via

Via – via doorverwijzingen nemen ook een belangrijke plaats in. Veel mensen zeggen tijdens een fotoshoot dat ze zijn doorverwezen via iemand die mijn blog heeft gelezen. Deze twee dingen zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je moet mensen dus wel iets geven om mee aan te komen tijdens het doorverwijzen. Een link naar een artikel is één van die dingen waar mensen dus heel makkelijk mee kunnen doorverwijzen.

✓ Hoe pak jij dit aan?

Zorg dat mensen iets hebben om hun doorverwijsverhaal aan op te hangen. Een naam is leuk, maar dat onthoud niemand.

Daarnaast vraag ik om om een doorverwijzing na afloop van een leuke shoot. Veel mensen willen wel doorverwijzen maar denken er simpelweg niet aan. Je kunt er eventueel ook nog iets leuks tegenoverstellen. Er zijn fotografen die korting geven als een klant nog iemand aan ze doorverwijst. Vooral voor familiefotografen kan dit een goede strategie zijn.

Email

Elke donderdag (of vrijdag in de vakantietijd) krijgen ‘mijn mensen’ een mailtje met extra tips of een persoonlijk verhaal over de blogpost van die week. Dit zijn de mensen die ook toegang hebben tot de bibliotheek vol gratis tips.

De mensen die deze emails lezen zijn vaak het meest geinteresseerd in de workshops. Dus: het leren maken van foto’s. Daar pas ik de mails dan ook op aan. Ook krijgen de mensen in de mail bijvoorbeeld korting op workshops die niet op de blog vermeld staan. Of organiseer ik winacties speciaal voor de mensen die m’n mails lezen.

Cold

Het is een omstreden onderwerp, maar ik vermeld het toch: cold calls of cold berichtjes sturen. Ik moet zeggen: content marketing werkt als je naar de cijfers kijkt veel beter, toch pas ik het ook toe. Als ik iemand zie waar ik graag mee wil samenwerken stuur ik ze een (gepersonaliseerd!) berichtje met een voorstel.

✓ Hoe pak jij dit aan?

Dit werkt alleen als je de ander in eerste instantie iets aanbiedt en daarna pas begint over jouw voorstel. Dit kan een magazine met tips zijn of iets anders zijn waar iemand echt iets aan heeft. Doe je research.

Ga geen spam versturen onder het mom van cold calls. Het enige efficiënte aan deze methode is dat je lekker snel je reputatie en goodwill om zeep helpt.

Goed aangepakt kan deze methode wel heel goed werken. Een paar van m’n favoriete klanten kwamen via een cold berichtje van mijn kant. Kijk of het bij jouw manier van werken en persoonlijkheid past.

Net zoals bij alle tips van mij of wie dan ook: bekijk wat voor jou werkt. Ga alleen aan de slag met dingen die bij jou passen. 

Extra gratis tips:

Wil je nog meer tips over fotografie? Over poseren, belichting en nog veel meer? Hieronder krijg je gratis toegang tot de bibliotheek vol extra freebies. Nog meer info en voorbeelden vind je hier

Heleen Schrijvershof

Betere foto's = een betere website

neem een kijkje in de gratis bibliotheek vol extra tips, schema's, checklists en voorbeelden.

Elke week krijg je van mij extra tips, goodies, visuals, verhalen of opdrachten die je niet op de blog leest. Spam? Dat is zo 2010!

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Jamie
    16 januari 2017 at 08:05

    Wat fijn dat je dit deelt, erg handig artikel! Ik fotografeer voor al in de weekenden en voor mijn blog. Ik doe tussendoor voor al test shoots voor modellen bureau’s. Alleen heb ik het allemaal een beetje laten verwateren door mijn huidige baan en mijn blog. Ik mis het fotograferen en creatieve concepten bedenken soms best wel. Misschien binnenkort toch weer het fotograferen vaker gaan oppakken.

  • Reply
    Heleen
    2 februari 2017 at 11:43

    Ja, doen! Ik moet er zelf ook voor waken dat ik niet veel meer achter m’n computer zit dan daadwerkelijk te shooten. Wat heb je trouwens een mooie blog!

  • Leave a Reply