0
Heleen Schrijvershof
Blog inspiratie: laat zien wat je wilt doen
Blog inspiratie Foto challenge

Blog inspiratie: laat zien wat je wilt doen

De afgelopen vier jaar heb ik heel hard aan m’n studio gewerkt. Maar op dit moment heb ik pas echt het idee dat ik een beetje weet wat ik doe, waar ik naartoe wil en hoe ik daar zou kunnen komen.
Omdat ik een klein kindje thuis had, kon ik niet voluit voor m’n studio gaan. Maar eigenlijk was mijn langzame begin meer een gebrek aan focus.
Sommige dingen kun je niet forceren, ook als je weet dat je ze nodig hebt. Maar je moet ergens beginnen en daarom gaan we ons vandaag focussen op een heel simpel onderwerp: wat wil je eigenlijk doen of maken en wat vooral niet?

Focus looks good on you – Tara Gentile

Tara heeft een website waar ik heel graag kom om echt, diepgaande tips& ideeën te lezen waar je iets mee kunt. En een poosje terug heb ik deze Creativelive cursus gevolgd: Build a stand-out business. Deze blogpost is geïnspireerd op een idee uit deze cursus. Maar dan met de twist: hoe zet je dit om in beeld?

Focus

Focus heeft met, naast weten waar je ja op zegt, ook heel veel te maken met waar je nee op zegt.
Als je nog niet overtuigd bent link ik in de blogpost naar een video van Marie Forleo:

Maar… ik zie ontzettend veel ondernemers die blogposts en foto’s van projecten op hun website laten staan die ze eigenlijk niet (meer) willen doen.

Een slag om de hand houden

Misschien omdat je bang bent dat er anders niet zoveel overblijft omdat je nog niet bent waar je wilt zijn en nog niet zoveel opdrachten doet die je eigenlijk zou willen doen?
Of omdat je juist net het roer hebt omgegooid en eigenlijk nog even een slag om de hand wilt houden…

Ik snap het, ik heb het ook gedaan. Alleen echt handig is het niet.

Jouw doelgroep

Op dit moment laat ik ook echt alleen maar zien wat ik wil fotograferen. Mijn doelgroep is heel duidelijk: creatieve ondernemers en bloggers. Dat wil ik dus laten zien.

Heel af en toe doe ik een familie fotoshoot. Omdat iemand die ik ken het vraagt en het om een niet te grote groep gaat – want daar ben ik echt helemaal niet goed in. En natuurlijk alleen als het hele leuke mensen zijn.
Dus: de foto’s die ik dan maak plaats ik gewoon niet op m’n site. Het gaat er dan dus niet om dat ze niet leuk zijn, maar ik wil gewoon een duidelijk beeld neerzetten en zo helder mogelijk zijn.

Want er is maar één mogelijkheid om meer werk te doen waar je echt blij van wordt en dat is: laat je potentiële klanten alleen maar zien wat voor werk je wilt doen.

Op dit moment komen 99% procent van de aanvragen die ik krijg echt uit mijn ideale doelgroep. Het scheelt me dus zoveel tijd omdat ik gelijk kan beginnen met het stellen van de juiste vragen. Ze snappen wat ze kunnen verwachten en ik hoef me alleen maar bezig te houden met het voorbereiden van de fotoshoot en niet met heen een weer mailen over dingen die niet duidelijk zijn.

Foto’s verwijderen

Dus: deze week gaan we geen foto’s maken, maar juist verwijderen. Het zorgt voor een duidelijk consistent beeld en het pusht jezelf ook om echt op zoek te gaan naar die toffe nieuwe opdrachten of producten om te verkopen. Je kunt je gewoon niet meer verschuilen achter dingen die je niet meer wilt doen, maar die wel makkelijk verkopen, gewoon omdat je die niet meer aanbiedt!

Kortgezegd: zorg ook echt alleen maar dat je beeld hebt dat bij je ideale klant past.
En als je dat nog niet hebt: je kunt beter iets minder foto’s op je site hebben staan dan een paar die, om maar op te vullen eigenlijk een onduidelijk beeld afgeven.

Het is natuurlijk ook nooit een slecht idee om een fotoshoot te organiseren en in een lifestyle setting te laten zien wat jij doet. Vorige week gaf ik je daar een voorbeeld van.

Ik weet dat dit best moeilijk is, want je wilt juist voldoende foto’s op je website. Maar het heeft mij ook enorm geholpen om alleen dat te laten zien wat je ook daadwerkelijk wilt gaan doen en ik weet zeker dat dit voor jou ook werkt.

Checklist

Bij de video van deze week hoort een checklist waarbij je op elke pagina van je website gaat kijken of de foto’s die je hebt staan nog wel zo relevant zijn zodat je daarna precies weet of en welke foto’s je zult moeten vervangen.

Heel veel succes met deze challenge. Hij lijkt makkelijker dan ‘ie is, maar gaat je heel veel focus en tijd opleveren.

Heb je vragen over foto’s voor je website? Stel ze me gerust. Ik vind vragen beantwoorden één van de leukste dingen om te doen.

Deze post is gesponsord. De cursus heb ik gekregen en ik ontvang een gedeelte als jij besluit een cursus te kopen.  Creativelive is de enige partner met wie ik op dit moment samenwerk. Zelf ben ik zo’n grote fan dat ik jou deze site niet wil onthouden. 

Betere foto's = een betere website

neem een kijkje in de gratis bibliotheek vol extra tips, schema's, checklists en voorbeelden.

Elke week krijg je van mij extra tips, goodies, visuals, verhalen of opdrachten die je niet op de blog leest. Spam? Dat is zo 2010!

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply