0
Heleen Schrijvershof
Blog inspiratie: laat zien wat je allemaal doet voor je klanten
Blog inspiratie

Blog inspiratie: laat zien wat je voor je klanten doet

Heel veel mensen vragen mij weleens: dat is zeker wel lekker dat je alleen maar even hoeft op te draven tijdens zo’n fotoshoot en dat je daarmee in een paar korte, gezellige uurtjes je geld verdiend. In jouw werk zie je misschien ook wel dat mensen de hoeveelheid werk die je doet onderschatten. In de video van vandaag laat ik je zien hoe jij dat kunt voorkomen.

En dat doen we op een manier waarop jouw klanten en lezers er ook daadwerkelijk iets aan hebben én zonder dat je overkomt alsof je heel graag wil laten zien dat je ook echt een heel zwaar leven hebt.

Gratis checklist 

Om je op gang te helpen om te kiezen wat voor jouw bedrijf of blog zou werken heb ik in de bibliotheek een gratis checklist voor je gemaakt met een aantal voorbeelden waarbij je achter de schermen beelden kunt laten zien. Onderaan de blogpost vind je hier alles over.

Verontwaardiging en jezelf verdedigen is niet het doel

Laten we er vanuit gaan dat de mensen die jij tegenkomt en dit aan jou vragen (of een beetje laten doorschemeren) geen assholes zijn, maar gewoon oprecht niet weten wat jij allemaal doet voor je klanten.

Een paar jaar geleden ging er op Pinterest zo’n lijstje rond met antwoorden die je kon geven als mensen de vraag stelden: ja maar, jij hoeft toch alleen maar op een knopje te drukken? Lekker makkelijk dat kan ik ook nog wel.En als er reactie kwam er dan vanuit de nogal verontwaardigde fotograaf een hele waslijst met dingen die we als fotograaf allemaal wel niet deden voordat we op dat stomme knopje drukten en wat er daarna allemaal nog moest gebeuren.

Dat is niet wat ik bedoel. Jouw klanten zijn niet perse geïnteresseerd in jouw to do lijst. En al helemaal niet in een verongelijkt lijstje met dingen die moeten gebeuren en die echt wel super zwaar zijn hoor.

Laat je eindproduct zien

Maar, wat je wel kunt doen en wat je nu waarschijnlijk nog niet doet is meer laten zien dan alleen het eindproduct.

Op die manier zien je klanten twee dingen: wat ze kunnen verwachten en hoe jij hun leven een stukje makkelijker maakt door aan dingen te denken waar ze zelf nog helemaal niet over na hadden gedacht. + bonus punten: je laat gelijk zien wat je goed kan & laat ook nog eens je ervaring doorschemeren.

Wat ga je doen?

Op je social media of je blog ga je behind the scenes foto’s laten zien van het proces, niet alleen het eindproduct of de dienst. Wacht niet tot jouw dienst of product helemaal perfect is, want dan kun je wachten tot je een ons weegt, nee, je gaat het nu laten zien. Je neemt mensen ook gelijk mee in dat maak proces en daardoor voelen de juiste mensen zich heel erg betrokken.

Twee voorbeelden

Toen ik Fotografie voor niet nerds bijvoorbeeld aan het maken was, heb ik gevraagd mensen te stemmen tussen twee optionele covers. Toen ik achteraf zag welke mensen het boek hadden gekocht hadden veel van die mensen zich bemoeid met de keuze voor een cover.

Op mijn website vind je op deze pagina een stappenplan waarin ik mensen stap voor stap, heel simpel laat zien wat er gebeurd als ze een actie ondernemen. In dit geval bijvoorbeeld als mensen een fotoshoot willen boeken.

Nu spreken deze stappen voor mij heel erg vanzelf en lijken ze misschien zelfs wel een beetje too much. Maar ik merk dat mensen hier toch goed op reageren, want ze weten wat ze kunnen verwachten. En, zoals we vorige week zagen: wat voor jou heel logisch is, is dat voor een ander helemaal niet.

Het idee van het stappenplan kreeg ik van deze blogpost van Jenny Shih en afgelopen week was ze te gast bij de podcast Being Boss en deze aflevering was zeker de moeite waard.

Dus: laat de kleine nuances zien van jouw werk, hoe jij jouw dienst voorbereid of hoe jouw product wordt gemaakt.

Wacht niet tot het perfect is. 

Mensen willen juist graag zien hoe jij werkt. Voor hun eigen inspiratie én omdat het gewoon fijn is om betrokken te zijn bij leuke ondernemers of bloggers die iets moois aan het maken zijn.

Download je gratis checklist hieronder

Om je op gang te helpen om te kiezen wat voor jouw bedrijf of blog zou werken heb ik in de bibliotheek een gratis checklist voor je gemaakt met een aantal voorbeelden waarbij je achter de schermen beelden kunt laten zien. Je kunt hier dan gewoon uitpikken wat voor jou werkt. Nog geen toegang tot de bibliotheek? Hieronder vind je alles wat je moet weten.

Heb je al toegang tot de bibliotheek? Gebruik het wachtwoord dat je via de mail hebt gekregen en ga naar deze link.

 

Betere foto's = een betere website

neem een kijkje in de gratis bibliotheek vol extra tips, schema's, checklists en voorbeelden.

Elke week krijg je van mij extra tips, goodies, visuals, verhalen of opdrachten die je niet op de blog leest. Spam? Dat is zo 2010!

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply